fredag 29 juli 2011

Semesterbesök forts...

Gårdagens utflykt bestod naturligtvis av trädgårdsinslag, även om misstaget att komma försent för att få besöka Orangeriet begicks.. Hm! Nåja, att få gå runt i Ulriksdals handelsträdgård var inte helt fel det heller, även om vi höll på att missa den, då vi var rejält trötta efter många promenader och skyltningen lämnade en hel del att önska från själva slottet.
Denna dalahäst mötte oss först av allt vid ankomsten till Ulriksdal. Utanför Confidencen står den stolt (om än inte så vacker...) och möter upp besökarna som går förbi ner mot slottet.
Byggnaderna innan själva entrén till slottet var så fina, bostaderna utanför med sina vackra trädgårdar fick mig att dra efter andan!
Bron över till entrén innehöll bland annat denna vackra dahlia!
Påminner kanske lite om en Austinros med sina milda gula/rosa toner, man kan nästan känna doften av rosen.
Dahlior är något som jag tycker mycket om men som jag inte har gett mig på i min egen trädgård än. Måste erkänna att hela proceduren med att plantera på våren och sedan plocka upp på senhösten innan frosten, inte riktigt passar mig. Har testat gladiolusar som alltid har glömts bort inför vintern... Blir lika besviken varje år när jag glömmer, så dahlior får nog vara för min del, tyvärr!
Slottet känns inte för "pråligt" och det inhyser idag huvudkontoret för Världsnaturfonden i Sverige. Bra att det används till något vettigt! I Slottscafét kunde man ta med sig en lite WWF-folder över vilka fiskar som kan ätas med gott samvete. Den lilla foldern får precis rum i plånboken, så praktiskt! Så nu finns det ingen orsak att inte vara en medveten konsument och inte bidra till "sönderfiskning" av vissa sorter.
Sanningen att säga så var ju inte jag ute efter att se själva slottet utan jag var mer intresserad av slottsträdgården. Mycket öppna ytor framför själva slottet, men även en odlad del med vackra kombinationer.
Indiankrasse, gylengul mangold och vit solbrud var några av de vackra "ingredienserna" här!


Ni som känner mig, vet ju att det egentligen bara finns en sorts växt som verkligen får mig att gå igång och döm om min besvikelse när jag inte hitta några sådana i den odlade lilla trädgården innanför entrén... Men så... Eller som en av mina vänner uttryckte det på FB häromdagen: plötsligt händer det!


Framför Orangeriet satt det nämligen vackra dagliljor, en av sorterna var Catherine Woodbery, tillsammans med en ljusgul sort, som jag själv har i min trädgård, men namnet är helt bortblåst..
Vid handelsträdgården hittade jag Frans Hals som blommade så vackert, precis som hemma i den egna trädgården. Får dåligt samvete när jag ser hur stora och fina de kan vara, min Frans är mycket klenare, då bevattningen har varit i stort sett obefintlig. Svårt att vattna när man befinner sig så långt hemifrån... Lite känns det som om jag har svikit mitt paradis därhemma.. Får väl skylla det på våren som har varit otroligt tuff...

Handelsträdgården hade ett stort utbud. Det som var extra trevligt var att det fanns en del där man kunde självplocka blommor eller grönsaker i en vacker korg och betala i kassan på vägen ut. Synd att vi hade bilen stod så långt bort och att fötterna vid det här laget ville överge resten av kroppen av trötthet.. Annars hade jag minsann gått löst på alla vackra lejongap, broksalvia, zinnior mm.
Vad sägs om detta? Ett stort land med alunrot i alla möjliga färger för ett pris av 39:-/st! Ojojoj! Återigen, vilken tur att bilen stod så långt borta. Jag är säker på att i höst kommer bilen att ha vägarna förbi hem från jobbet och då kommer den att fyllas med växter! :-)

1 kommentar:

  1. Ojojoj, där hade jag verkligen kunnat tänka mig att shoppa loss ordentligt!!! Får nog bege oss uppåt inom en inte allför avlägsen framtid igen =) Nej, ärligt talat blir det tyvärr inte Stockholm fler gånger i år för vår del. Det är en aning långt för det.
    Shoppa loss och tänk på mig =)
    Kram gittan

    SvaraRadera