torsdag 28 juli 2011

Semesterbesök


Dagen har bestått av många trevliga stopp och nya äventyr. Efter en löptur där jag återigen blev sur över gpsen som tappar kontakten åkte vi mot Vita Elefanten i Enköping där vi åt lunch med makens äldsta dotter. Mätta och belåtna efter den trelviga stunden for vi vidare till Solna och Hagaparken. Fjärilshuset är definitivt värt ett besök, så många vackra fjärilar att jag var som ett litet barn som inte kunde låta bli att utropa "åh" vid varje ny upptäckt! Pinsamt att vid 44 års ålder bli så uppspelt att man inte kan behärska sig..
Vackrast var helt klart den blå fjäril som ligger först i inlägget. Eftersom blå är favoritfärgen så är det inte svårt att förstå att den blev favorten direkt.

Var man än vände sig så fanns det fjärilar i olika storlekar, färger och sorter.En fjäril satte sig i luggen på en tjej! Det blev säkert ett kul kort att lägga ut på Facebook.
Värmen och fukten gjorde att det blev en del kort som tyvärr blev lite suddiga, med imma på objektivet.




En del fjärilar var enorma, med mer eller mindre starka färger och en del såg ut att ha varit med länge. Eller kanske gårdagens fest var hård? Kanske var det slagsmål kring den goda ananas de hade fått?
I vilket fall som helst så är det synd att det inte riktigt framgår hur stora en del av dem är. Den här var lika stor som min öppna hand.


Denna var inte lika stor men så vacker!
Måste erkänna att vi var många som tyckte fjärilarna var fantastiska och det var ibland inte lätt att komma fram och ta kort. Några ville vara väldigt nära för att få fina bilder, andra (som vi) hade zoomobjektiv med närgräns på 95 cm vilket innebar att man snällt fick vänta på sin tur. Fotade även med min iPhone och då var jag en av dem som "kröp" inpå fjärilarna. Är an stadig på handen så kan iPhonen ge helt ok bilder och så kan man enkelt dela med sig av sina bilder på direkten. Har idag testat en ny app - Vykort. Den låter dig ta kort och sedan mot en kostnad på 19 kronor skicka iväg ett vykort av ditt foto direkt till mottagaren. Kul i dessa dagar då allt ska ske digitalt. Tycker fortfarande att det är kul att få vykort i postlådan på traditionellt sätt!
Men det fanns ju inte bara vackra fjärilar i Fjärilshuset utan även vackra växter! Denna rosa hibiskus hade jag gärna tagit med hem! Hade en röd hibiskus, som ju i varmare länder är en buske och inte våra små blomkrukeväxter, när jag bodde i Mexiko, precis utanför entrén till huset. Då känns det lite futtigt med den stackare jag försöker få att växa därhemma i en liten kruka ;-)
Dagen bestod även av besök vid Ulriksdals slott och slottsträdgård där jag häpnade över alla vackra växter som Bosse Rappne har till salu i sin handelsträdgård. Tror dock att det är bättre att jag lämnar bilderna därifrån till ett inlägg vid senare tillfälle.
Nu ska jag njuta av balkongen som sakta men säkert fylls med pelargoner!
Ha en skön torsdagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar