onsdag 19 juni 2013

Min dag!


Strålande sol bjöd morgonen på! Så inte nog med att jag hade planerat att skämma bort mig själv, även vädret bjöd på sitt allra bästa :-) Så här såg det ut när jag promenerade till boulangeriet "Du bon pain" som har så fantastiskt gott bröd:
                              
Det blev hela två bröd till lilla mig, bara för att det var min dag! Hade nämligen bestämt mig för att idag ska jag skämma bort mig, utan att ha dåligt samvete, utan att tänka på våg, kläder som inte passar eller ålder som skenar iväg! Så jag slog på stort och köpte ett mörkt rödbetsbröd och ett råglevain med valnötter. Det inmundigades på balkongen med en god kopp nymalet kaffe! Mums! Längtar redan till imorgon bitti när jag kan få njuta på balkongen igen. Fast då ska jag nog tänka på vågen och fukten i garderoben som krymper mina kläder.... 
                             
Härligt med sol, så de vita benen måste ju få visa sig lite i skydd av balkongens räcke ;-)
                              

Så, efter en lång, härligt slö morgon var det dags att bege sig till Ulriksdals Handelsträdgård. Fantastiskt ställe och jag var ju tyvärr inte ensam om att ha planerat en tur dit.... Jösses, vad folk det var! Turister som fotograferade sig med Bossne Rappnes växter och skyltar bakom sig och andra, mer "vana" som bara handlade (såsom jag då förstås). Som jag handlade! Fick gå flera vändor för att få med mig allt till bilen. Fast det är inte så farligt som det låter, det var bara jorden som inte fick rum och därför fick jag gå fler vändor. Men det låter ju mycket bättre om jag säger att det var mycket ;-) Jag skulle ju skämma bort mig ;-)

Rosen "Hot Chocolate" fick följa med hem och sitter nu i Lindesbergskrukan så att den kan övervintra på balkongen (tack, mor!). Sen naturligtvis måste jag ju ha en lavendel till rosen! Palettblad i rött, silvervinda, mörkblå lobelia och en fin vitklöver med tvåfärgade blad. Hade kunnat handla hur mycket mer som helst, men jag lyckades hejda mig innan det gick så långt så att jag hade fått ringa maken och han hade fått komma och lösa ut en skamsen fru.... Hemma fanns ju flera pelargoner med omplanteringsbehov, som kan vara sällskap i krukorna. 
Ett annat fynd var faktiskt den grå krukan där palettbladen sitter. 159:- och det är inte plast utan något lergodsaktigt. Kanske lite trist med den grå färgen, men jag gillar den!
                              
Mina stackars taniga pelargoner, som jag tyvärr inte vet namnet på, fick komma ut och bada i en hel låda med ny, näringsrik jord! Mumsigt värre! Förhoppningsvis så växer de till sig, precis som vindorna och lobelian. Man blir avundsjuk när man ser de arrangemang de har i handelsträdgården och så handlar man... Men det dröjer ju länge innan de blir så frodiga och fina som de som de har planterat...
         
Efter besöket på Ulriksdal så bar det av mot Brunnsvikens trädgåd och där var det egentligen cafét jag var ute efter. Visst blev det en tur i deras fina butik också! De har fantastiskt fina pelargoner i sitt orangerie, men deras uteväxter blev en besvikelse. Lockade inte alls till inköp (kanske tur det!), då det såg lite övergivet och inte alls välskött/ombonat ut. 
Cafét gör dock ingen besviken! Visst fanns det ett café på Ulriksdals handelsträdgård, men det går inte att jämföra med Brunnsvikens! Salladen jag åt var så god! Lättrökt lax på en bädd av linser, solrosfrön, sallad, oliver och en god dressing! Dessutom en skiva vattenmelon till "efterrätt", perfekt!
                                   
Kaffe på maten blev det hemma, hade lite "bråttom" hem för att sätta mina växter på plats. Tålamod är ju tyvärr inte en dygd som jag besitter så jag vill ju att de ska växa så fort jag har planterat dem, så att de blir lika fylliga och fina som de i arrangemangen på handelsträdgården. 
En egenhändigt gjord cappuccino blev det i alla fall, med Nespressomaskinen. Vaniljsmak dessutom. Mums! Till det var jag ju bara tvungen att prova en tryffel... Inte bra när maken kommer hem med belgisk tryffel när man försöker att tränga in sin svällande hydda i kläderna som krymper av fukten i garderoben eller i en bikini som inte bör se ut som om det var små tyglappar som "skinnet" väller över.
Kan det vara det berömda valfläsket? Det är ju faktiskt val nästa år, då måste det väl bero på det, eller hur? För det är väl folket som har makten? Även om det i mitt fall är fuktmonstret i garderoben som har tagit över....
                                   

                                   

På kvällen ville maken gå ut och fira! Jag är ju inte sen till att tacka ja till en god middag, så det bar iväg till Gamla Stan och den trevliga restaurangen "Sally's". Kan varmt rekommenderas, väldigt trevlig personal, nästan lika trevlig som på konditorie Vasa i Örebro ;-)
Ni ser ju hur glad jag blev av mojiton som maken absolut ville att vi skulle starta "firandet" med. Lime och mynta är en fantastisk kombination!  Gör vem som helst glad ;-)
                                   
                                   
Till varmrätt blev det grillad röding. Så gott, med färsk potatis, hollandaisesås, morötter, palsternacka och färsk sparris! Jag undrar lite stillsamt var den här intensiva passionen för mat ska ta mig.. Till Biggest loser? Eller ska jag stå i vassen i sommar, kanske i dykardräkt? 
                                   
Glad make väntar på efterrätten. Som synes tillhör vi den ouppfostrade generationen som ständigt har mobilen framme ;-) Eller vi kanske är nyckelkompetens på arbetsplatsen och måste ständigt vara tillgängliga? ;-)
                                   
Min efterrätt var i alla fall gudomlig! Både Gordon Ramsey och våra kära domare i Masterchef Sverige hade säkert hållit med mig! Chokladfondanten var precis så där rinnig i mitten som den ska vara, vaniljglassen underbar med pistagekrokant runtom och så de färska hallonen! Det var helt enkelt en "matorgasm" som M skulle ha sagt! 
       

                                     
Ser ni? Doppar man skeden där i mitten så är det alldeles mjuk, rinnigt och varmt! Åh, så gott!  Det är vad jag skulle kalla en "Grande finale"! Fast egentligen skulle jag väl ha ätit luft, tränat i två timmar, sprungit fem mil och sedan bara druckit vatten... Vem bryr sig??? Beach 2013, jag är redo, kör nämligen Bitch 2013 och för det är jag alltid redo (precis som scouterna)! 
                                      
Måste också få kommentera en positiv sak med Facebook. Har fått så många grattishälsningar idag och det känns verkligen roligt! Visst, jag vet att det står i "events" för att påminna alla mina vänner på FB, men det är inte det som är det viktiga i detta. Det är det faktum att så många tar sig tid att skriva en liten hälsning! Så tusen tack, alla fina facebookvänner där ute!










1 kommentar:

  1. Så härlig den var din dag, grattis i efterskott! Och jag är glad över att du delar med dig av den eftersom min man envisas med att vi MÅSTE åka till Stockholm snart. Han längtar till Zetas (jag anar en viss förälskelse där...) och samtidigt har vi talat om ett besök på Ulriksdal. Minst en middag i Gamla Stan är tradition och där ni var har vi nog aldrig ätit...(än) så jag tackar för tipset och önskar dig en Trevlig Midsommar / Kram gittan

    SvaraRadera