tisdag 18 juni 2013

Somriga tankar och ledighet

Så var det dags för några dagars semester igen! Härligt! Känner mig verkligen bortskämd, för jag fullkomligt stormtrivs med mitt arbete, samtidigt som jag har möjligheten att faktiskt vara ledig (oftast) när jag vill. Nu tänker ni att jag som lärare hade ju alla lov.... Jo visst, men de kunde jag inte välja, jag var dessutom tvungen att arbeta 45 h/vecka, gick fullkomligt på knäna när loven kom och blev då (oftast) sjuk eftersom man var så slutkörd.
Det var ju inte bara de 5 h mer/ vecka som gjorde att jag var slutkörd, utan det var många gånger känslan av otillräcklighet, att inte kunna ge alla elever det de behövde (omöjligt i en grupp på mellan 25-30 elever), att inte få gehör när man bad om specialkompetens för elever i särskilt behov av stöd. Många gånger blev de där 45 h/vecka ca 50-60 h.... Så då anar ni att jag ilsknade till när man ibland möttes av kommentarer som: "jaha, du har sommarlov", "ni lärare har det bra ni, ni har ju juni, juli, augusti".... Få vet om att vi inte har mer än 25 betalda semesterdagar/år precis som alla andra (om man inte har turen att ha fyllt 40 år och är anställd av ex kommunen, men det gäller ju alla kommunanställda), resten är inarbetad tid!

Nåja, nu var det ju inte det jag ville älta utan hur bortskämd jag faktiskt är som är ledig imorgon och på torsdag, fredag är det midsommarafton dvs ledigt och sen är det helg! Vilket lyx! Så morgondagen ska jag tillbringa på Bosse Rappnes handelsträdgård på Ulriksdal, ev kanske det blir en tur till Brunnsviks café och trädgårdsbutik, för att inhandla lite mer växter till balkongen. Visst, det är semester om fyra veckor och då blir det problem med vattningen.... Men vill ändå ha fint på balkongen och inte bara några spretiga blomkrakar som kämpar för överlevnad....
Dessutom kom nya Allt om trädgård igår! Massor av inspiration, tankar om att ha någon ros på balkongen föddes ju genast efter att ha ögnat igenom den lite. Tänk att kunna ha en väldoftande Austinros på balkongen! En morgonkaffe tillsammans med den skulle inte vara helt fel ;-)

Jag måste nog vara trädgårdstokig, för det t o m pirrar i magen när jag tänker på att jag ska tillbringa en dag i lugn och ro med att spatsera runt på en underbar handelsträdgård! Lite samma känsla som när man är kär!
Kan man bli annat än kär när man tittar i sortimentslistan från Ulriksdal coh finner denna Hot Chocolate:
                         
Vill ha känner jag bara! Sorten är ny och doften ska vara medelstark. Det är en klasblommig rabattros som passar utmärkt i kruka... Det fullkomligt lyser ju Cyrene om den! Tänker att det bara är att flytta med den hem i höst när det lider mot slut av balkongsäsongen. Nu hoppas jag verkligen att årets sommar inte blir som det brukar bli, nämligen att den bara rusar förbi och jag fattade inte vad som hände när den är slut! Dessutom verkar det bli värre med åren! Eller inbillar jag mig?????

Så nu ska jag ägna en stund åt att planera inköp och drömma om rosor, för inte kan man väl bara åka och handla utan att ha planerat? På en ledig dag? det går väl inte, eller? ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar