fredag 6 november 2009

Äntligen fredag!

Så har då ytterligare en arbetsvecka gått och jag är ganska så nöjd med att den är förbi! Det har varit mycket och det har varit tudelat!! Måndag på min "vanliga" arbetsplats, tisdag i Stockholm på möte, onsdag förmiddag på besök på annan skola för att prata om FN och torsdag till fredag Stockholm igen på konferens.. Och inte bara det.. Strax efter att mötet i tisdags var slut så blev jag tillfrågad om jag ville delta i Skolfront och debattera med det "andra" fackförbundet och skolministern... Jösses! Hela magen knöt sig och jag bara stammade att det klarar jag aldrig av.. Men jag tackade till slut ja och så här nervös har jag aldrig varit i hela mitt liv. Åh, så spännande det var! Denna skolminister som vi så ofta har undrat om han verkligen vet något alls om skolans värld eftersom den bild han visar om skolan är så verklighetsfrämmande för verksamma. Honom skulle jag få möta i en debatt om vi ska ha väktare i skolan eller inte! Få chansen att säga till att jag tycker att vi ska koncentrera oss på att arbeta förebyggande och se till att alla barn blir sedda! Det kan vi ju bara göra om vi har fler vuxna i skolan! Att få tala om att vi varken ska ha väktare eller militärer (!) i skolan...
Måste erkänna att jag inte fick ner mycket mat igår innan det äntligen var över. Men de som arbetar med Skolfront var helt fantastiskt trevliga, det hjälpte. För att inte tala om den stöttning jag har fått från mitt förbund, allt från presschef till mina kollegor som också är förtroendevalda.. Nu så här i efterhand kan jag knappt fatta att jag ahr gjort det och att jag vågade! Vilken grej att få utmana sig själv! Det fanns stunder när jag bara ville lägga mig ner och vägra resa mig för att slippa!!
Mycket ville jag säga, men tiden var ju begränsad och jag tyckte ändå att jag fick mycket utrymme.. Ändå fick jag bara med hälften av allt som jag ville ha sagt..
För er som orkar titta på ett skolprogram så finns klippet här
Nu hoppas jag att det här var enda gången jag behöver genomlida denna pärs! Därför är det extra skönt med fredagskväll den här veckan!
Ha en fortsatt skön kväll!

4 kommentarer:

  1. Oj, det låter som en otroligt krävande vecka och inte minst med tanke på mötet med skolministern. Då skall man verkligen ha genomtänkta åsikter och få dom framförda med trovärdighet och den förmågan tror jag att du besitter.
    Men, väktare i skolan!? Synd att det skall ens behöva fällas den tanken och förslaget!
    Ha ett skönt vecsoslut! /Bea

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas verligen inte att det var sista gången du är med i en sån debatt! och nästa gång kommer du ju bara glida igenom det 'been there, done that' ;)

    Cyrene du äger!

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken tuff vecka du haft. Men debatten klarade du galant!!! Av din nervositet syntes inte ett spår, du såg riktigt avslappnad ut. Det måste vara skönt att få ha framfört sin åsikt på det sättet, att känna att man trots allt kanske kunnat påverka lite grann. Hoppas du får en lång, skön, avkopplande helg / kram gittan

    SvaraRadera
  4. Det måste jag titta på. Honom skulle jag gärna vilja debattera med!

    SvaraRadera