fredag 20 november 2009

Jag längtar...

Jag längtar bort från hosta, feber (även om det är mycket bättre), gråväder och regn. Jag längtar till Mexiko!! Längtar efter maten, människorna, naturen, trädgårdsmöjligheterna och möjligheten att åka till en sandstrand med nästan vit sand... Som t ex Huatulco i södra Mexiko (delstaten Oaxaca) där man ber en "båttaxi" ta med dig ut till en strand för att hämta dig några timmar senare. Ni kan bara tänka er hur jag såg ut efter fyra timmar på stranden... Puh, värre än en kräfta! Dessutom var baddräkten på den tiden alldeles "knallrosa", så effekten var hemsk. Det gjorde så ont att ta av sig den tajta baddräkten! Nu är det visserligen längesedan jag var där, då var stället nyligen "upptäckt" av turismen (början -90) och jag hamnade där av en händelse! Min f.d. och jag var på "tur" till Oaxaca, delstatens huvudstad, och vi ville se mer av delstaten. Dessutom var vi rejält osams och kunde inte komma överens om vart vi skulle åka. Så vi tog oss till busstationen och frågade vart nästa buss gick! Mannen i luckan som vi köpte biljetten av envisades med att fråga: vart vill ni åka??? Men vi svarade bara att vi vill ta nästa buss som går! Han trodde inte vi var riktigt kloka. Det blev Huatulco! En endags tur över bergen ner till kusten och sedan tillbaka igen efter att ha blivit rejält genomstekt! På vägen tillbaka över bergen in till Oaxaca så gick bussen sönder.. Mitt i natten var det och det var becksvart. Det tog fyra timmar innan en reservbuss var framme. Det var mindre kul..
Huatulco blev snabbt jättepopulärt och ville man bo på något av de finare hotellen så gällde det att boka ett helt år i förväg, så poppis var det. Club Med var det mest exclusiva hotellet och så fanns det ett till som jag tyvärr inte minns namnet på som turisterna slogs om.
Maten i Oaxaca är fantastisk! Framförallt tamales gjorda i platanblad. Mm! Under mina år i Mexiko så bodde jag i den norra delen (Gomez Palacio, i delstaten Durango) och där tillagades tamales i majsblad. Tamales är gjorda av ett sorts specialmjöl, den bakas ut och så lägger man sin fyllning som kan vara allt från griskött till hjortkött som är mycket välkryddat med alla möjliga saker. Rulla ihop massan, lägg den i ett blad (oavsett om det är majs eller platan) och så tillagas de i vattenbad (de från Oaxaca, de i norr tillagas/bakas på grill). Mums!
En annan sak som fascinerade mig i Mexiko var hur otroligt gott de tillagade köttet! Norra delen, där jag bodde, var trots att det var en torr region, så var köttproduktionen deras största industri. Rancherna var enorma, en liten gård hade runt 1500 kor... Det grillades mycket! Varje lördagsmorgon kunde jag gå ner till affären på hörnet och köpa hem färskgrillat kött till lunch, grillat i fat med bland annat Fanta som krydda! Om ni visste vad gott det blir! Det trodde jag aldrig, men det ger en söt smak till köttet när det marineras under grillningen i "Fantabad".
Nu börjar jag känna en lätt hunger så lite lunch skulle nog inte skada.
Ha en skön fredagseftermiddag och kväll!

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att jag precis ätit "ler" Jag kan förstå din längtan, det låter underbart.
    Visst hade Läraryrket varit skoj =) Men när nu utbildningen i Malmö är så fruktansvärt dålig så blir det ju inte så. Jag har dock lite funderingar kring att kanske kunna arbeta i skolmiljö ändå. Vi får se när det är tid få svar på ansökningarna i vår. Jag kan bara hålla med påtvingade saker blir aldrig bra. Nu efter ett par timmar ute i trädgården och det underbara vädret känns det en aning bättre. Men jag tänker protestera minsann, jag är inte beredd att gör avad som helst. I värsta fall får jag väl ordan ett jobb i makens i företag. Ha en finfin helg och hoppas du är kry tills på måndag / kram gittan

    SvaraRadera
  2. Så härligt du skriver om din tid i Mexiko! Jag känner inte till det landet så väl, men kan tänka mig att det ändå skiljer sig rätt mycket från sydeuropa.Maten låter ju gudomligt god!Att grilla köttet i ett blad måste göra köttet saftigt och mört och så med deras speciella kryddning därnere, så måste det smaka underbart gott!Va spännande att du bodde där nere i flera år.Inte konstigt att du längtar dit!
    Hoppas du får möjlighet att resa dit och hälsa på snart då...
    Tack för din trevliga och härliga kommentar på min blogg. Blir så glad att du uppskattade mitt inlägg!:-))
    Nu önskar jag dig allt gott för kvällen och en riktigt skön och mysig helg!
    /Kram Karin

    SvaraRadera