onsdag 18 november 2009

Solen skiner!

Tänk vad det kan göra med humöret när solen behagar titta fram! Trots lite feber (idag bara 38!)och taggtråd i halsen så blir allt mycket lättare när solen skiner! Nu kan jag i alla fall sitta vid köksfönstret och dricka en kopp te och njuta!
Se bara vilken blå himmel:

När allt känns så där hopplöst som det bara kan kännas i november med tidiga mörka kvällar, ont i halsen och feber, då får man glädjas åt solen när den tittar fram! Jag fick luta mig ut från övervåningen för att ta ett kort genom fönstret och med mig hade jag Maya naturligtvis, som också var tvungen att luta sig ut genom fönstret för att titta efter vad det var jag såg... Hon är för lustig, lika nyfiken som ett litet barn.
Undrar just hur det går för mina elever som ska ha redovisning den här veckan i spanska... Vi är två lärare som arbetar ihop, vilket innebär att jag inte bara har dåligt samvete för eleverna mitt i deras intensivaste period med redovisningsarbetet utan också för att jag lämnar kollegan ensam med bägge grupperna i datasalen, ca 45 elever som vill ha hjälp samtidigt... Inte kul..
Hoppas att de i alla fall är glada för sina spanska brevvänner från Spanien, som förhoppningsvis mailar en presentation redan den här veckan! Spännande värre!De kommer från staden Badajoz. Hade tänkt mig att vi skulle gå in och titta på Google Earth och se på bilder från staden, men det får nog bli nästa vecka.. Google Earth är ett fantastiskt program som tar dig med på en resa över hela världen oavsett om det är i din dator eller i din ipod. Måste erkänna att jag är lite av en teknikfreak även om jag inte är så kunnig.. Tycker det är jättehäftigt att koppla upp datorn till tvskärmen eller till en storbildskanon och kunna använda nätet direkt i undervisningen för att lyssna på musik på målspråket eller se på film från avmedia direkt via streaming. Häftigt och mycket mer levande för eleverna. Problemet är bara att hitta en tv somär ledig. Vill ha en smartboard i klassrummet!!! kanske ska börja med att önska mig ett "eget" klassrum (som de flesta lärare har) med allt material i så att man slipper bära allt från rum till rum.
Nej, hu! Nu vart jag negativ igen,, dags för en kopp te vid fönstret för att njuta av solen. Kanske kan den kurera hostan? ;)
Ha en skön eftermiddag!

3 kommentarer:

  1. Det gör du rätt i, även om hostan nog inte påvekas något vidare =) så piggar ju åtminstone upp humöret rejält med lite solsken. Här är storm (igen) och regn efter en gråmulen förmiddag. Typiskt höstrusk med andra ord. Så skoj för eleverna att få brevvänner i Spanien! Min minsting, Marina, kommer att få åka till Mallorca som utbytesstudent en vecka i mars. Sen får vi en spanjor el. spanjorska på besök en vecka i maj. Jag tycker nog att det ska bli lika spännande som dottern, fast jag kan ju bara hälsa på spanska =) För ett par veckor sedan var hon ju i Polen som deltagare i ett Comenius projekt för elever som läser spanska på samma nivå som henne (hon har läst sedan 6:an) Det innebär att vi till våren kommer att få ta emot ännu en utbytesstudent. Hennes gymnasieskola satsar oerhört mycket på resor och språk, jättekul! Och det kostar oss ingenting!!! Kurera dig nu och ha det så gott du kan / kram gittan

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag blir avundsjuk när du skriver om sol. Här regnade det igår, 31 mm, och det regnar idag. Inte ens hästarna ville vara ute igår. Dom tryckte utanför stalldörren och gnäggade. Så det vara bara att släppa in dom igen.
    Jag förstår att du har dåligt samvete men jag tror att dina elever klarar sig bättre än du tror. Ta det lugnt och bli frisk.
    I sonens skola ska vi vara glada över om barnen har tillgång till en dator. Det verkar som om kommunen sparar in på tekniken.
    Krya på dig och oroa dig inte för skolan.

    SvaraRadera
  3. Jasså, det är hos dig solen finns!! Det är absolut inget önskeväder här hos mig, grått och åter grått i snart flera veckor.
    Trist med feber och sjukdagar, men sånt får man räkna med ibland.
    Du skall se att dina elever klarar sig fint ändå!

    Med tanke på ditt tidigare inlägg så har alla säkert olika värderingar på den frågan, nämligen vad man kan skriva på bloggen.
    Att ventilera saker och ting på blogg är väl hur man själv ser på det, men jag personligen väljer att inte förråda eller skriva om annan part i negativ bemärkelse. Men..som sagt det är hur man ser på frågan och man bestämmer och avgör själv!
    Kram /bea

    SvaraRadera