tisdag 17 november 2009

Sjukdom och dåligt samvete = luthersk uppfostran?

Hur kommer det sig att om man är sjuk så ligger man hemma och har dåligt samvete? Trots feber och torrhosta som får bröstet att värka så känns det ändå fel att bara ligga hemma i sängen och tycka synd om sig själv. Är det "Syster Duktig" som gör sig påmind? Tanken på att mina elever inte får vikarie? Tyvärr tycker de att det är ganska skönt att bli lediga, det kan jag ju å andra sidan förstå om jag minns hur det var själv de få gånger som en lektion blev inställd under min skolgång! ;) Är det uppfostran som gör att jag ständigt lider av dåligt samvete om jag är hemma för sjukdom? Är det då familjens uppfostran eller är det samhällets? Hm, med tanke på vad vår högerregering vill uppnå med sin politik om att hungriga vargar jagar bättre, så kan jag kanske skylla på moderaterna?
D v s om jag inte kan leva på min arbetslöshetsersättning eller andra bidrag så kommer jag att söka jobb, jobb som kanske inte finns att söka!!
Vilken lycka jag då har som endast har varit arbetslös under en kort period av mitt liv! Vilken tur att jag hittade världens bästa yrke! Och vilken underbar tur att kommuner och stat är villiga att satsa på detta underbara ting som vi kallar skola! Det "ställe" där våra barn tillbringar största delen av sina första 19 år (minst). För inte är det väl så att kommunerna drar ner på lärartjänster, ökar antalet elever i klasserna eller anställer obehöriga lärare för att det är billigare?
Nej, kanske är det febern som gör att jag yrar, bäst att sova en stund så är nog allt bättre när jag vaknar igen!

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen underligt att man har dåligt samvete de gånger man stannar hemma pga sjukdom. Knstigt nog verkar de flesta av oss ha det! Eftersom jag tillhör gruppen arbetslösa(en ganska ny efarenhet för mig med) sedan snart ett år tillbaka så kan jag garantera att hungriga vargar jagar inte bättre sålänge det inte finns några jobb att söka. Visst finns det lediga arbeten och visst har jag en gångbar utbildning, men att matcha dessa två är ingen enkel mattematik må jag säga. Nu sänks dessutom min a-kassa eftersom jag varit arbetslös så länge - blir det fler tjänster tillgängliga då? Eller vad tror dom? Hoppas du snart är kry och välmående igen / kram gittan

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Man kan ju undra varför man har dåligt samvete när man är sjuk. Kanske för att vi inte ska vara sjuka i vårt samhälle. Alla ska vara friska och arbeta, om det finns några arbeten.
    Strunta i alla tankar och vila dig och bli frisk.
    Du skriver sånt som också har farit genom mitt huvud. Skyll inte på febern, din hjärna är klar.
    Krya på dig!

    SvaraRadera