söndag 8 november 2009

Ljuva söndag

Sitter och tittar Kay Pollack i TV4's morgonsoffa. En sådan klok man! Känner att det är helt riktigt att lyssna på honom en söndag när jag i vanliga fall far runt som en tok och ska göra allt som jag inte har hunnit med i förra veckan och så göra i ordning allt för veckan som kommer. Det är ju sällan mindre saker som ska hinnas med i den kommande veckan som i den förra. Men med Pollacks kloka ord om tankens kraft så känns det faktiskt mycket lättare! Så den där söndagsågren ska nog få vänta ett par timmar till innan jag släpper fram den. Kanske lyckas jag hålla emot hela dagen, det vore skönt!

Idag ska Far firas! Denna dag då Far ska uppmärksammas lite extra... Kan känna samma sak som jag känner på Mors dag, mor och far är lika viktiga alla dagar, men det kanske är bra att det finns en dag när vi uppmärksamamr dem lite extra. Så idag blir det säkert strumpor, slipsar och lotter i stora lass utdelade landet över!

Efter att ha varit borta från hemmet torsdag-fredag så hittade jag "Allt om trädgård" på köksbordet när jag kom hem! Lycka!! Skönt att få drömma sig bort mot ljusare tider när det ute bara känns grå, grå, grå... Lycka är att i det gr¨å få sätta sig ner och njuta av bilder från en cottageträdgård med ett överdåd av blommor. Kan riktigt känna doften av alla rosor. Längtar efter mina English Garden, Crownpricess Margareta osv. Den senare som doftar helt underbart...

Med tanke på det Pollack sa, alldeles nyss på tv, så kanske jag ska tänka på att vilken tur jag har som kan längta efter ännu ett trädgårdsår! Och visst är det rätt! Det finns ju faktiskt människor som aldrig har chansen att få äga en trädgård eller hyra en...
Nu har det då blivit dags att se över veckan som kommer. Jag befinner mig mitt uppe i utvecklingssamtal och allt det medför. Erkänner glatt att det är trevligt att få träffa alla föräldrar till våra goa elever och få tala om hur det går för dem i skolan. Det är ju trots allt allmänt känt att ju äldre våra barn blir desto mindre berättar de om hur skolan fungerar.
Ha en riktigt skön söndag! Jag ska nog njuta lite till av sommarbilderna...

4 kommentarer:

  1. Fars dag (och mors med för den delen) firas inte här hos oss. Vi brukar ha den som en gemensam mysdag. Presenter däremot känns onödigt. Det blir en god middag och fika till kaffet. Ha det gott och njut av dagen / kram gittan

    SvaraRadera
  2. Vad synd att jag missade Kay P i morse. Har läst en bok av honom som var väldigt bra//Britt

    SvaraRadera
  3. Vi brukar bara småfira far och mor här, inga stora presenter. Men det brukar alltid bli en god middag. Igår blev det vildsvin till middag.
    Söndag eftermiddag och kväll brukar det vara en del att göra även här. Det är lätt att stressa omkring. Visst är tankens kraft stor.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag lyssnat på dej i Skolfront! Mycket bra gjort av dej!! Just detta du för fram, att våra barn/elever ska må bra, är så viktigt. Det är som du sa grunden för allt lärande. Därför är det synd att det inte kommer fram i all den kunskapsfokusering som regeringen lägger fram. Ett barn som inte mår bra har svårt att ta till sej kunskaper. En mänskligare skola med gott om ( i alla fall fler) pedagoger skulle leda till mer kunskap hos våra barn/elever!

    SvaraRadera