tisdag 1 december 2009

Hur svårt kan det vara?

Tänk att det ska vara så ofantligt svårt att få tiden att räcka till! I över en månads tid har jag haft en bok, en mycket bra sådan, liggandes på sängbordet. Varje morgon när jag har gjort mig i ordning för att åka till jobbet så har ögonen fastnat på boken och jag har tänkt: ikväll ska jag minsann unna mig att läsa lite. Sedan kommer kvällen, jag blir sen hem från jobbet och så är det samma visa igen... Ska bara skriva några omdömen, rätta några prov eller andra inlämningsuppgifter, förbereda morgondagen och ....
När huvudet väl når kudden så vill ögonen bara "vila lite"..Sen sover jag som en stock.. Att man senare vaknar runt 3-4 snåret och kommer på sådant man inte får glömma dagen efter är en annan femma.
Min goa tonåring blir sur på mig när jag förklarar att jag är trött och inte orkar med att hämta 6 mil enkel resa efter att ha varit i Stockholm och kört 20 mil enkel resa... Undrar om jag var lika krävande när jag var tonåring? Det har jag i sådant fall som tur är glömt bort!! ;)
Idag är det första dagen på jättelänge som solen har tittat fram och vi har haft hela -7 grader! Lycka säger jag, medan mina elever muttrar om kyla... Men när det har regnat och varit grått i en månads tid så jublar jag över detta! Det är ju december; då vill jag ha vinter!
Fast sanning att säga vill jag egentligen ha vår... Maj, kanske?

Så här vackert skulle jag vilja ha det! Varmt och skönt och strålande sol. Nåväl, innan jag kan börja längta efter det så ska ju tomten komma och hälsa på.. Kanske kommer min tomte i februari nästa år också??? Jag hade ju nämligen turen att få återbesök av tomten. Maken ringde mig en dag i februari när jag satt på tåget hem från Stockholm och berättade att tomten hade kommit förbi och beklagat så mycket atthan hade glömt en julklapp.. Till lilla mig! Mmm, nyfikenheten var stor när jag fick vänta i 2 timmar för att få reda på vad paketet innehöll... Sedan dess har den presenten följt mig överallt.. Min bärbara lilla Acer one. Blå, dessutom, som är min favoritfärg. Den, hade tomten förklarat, fick jag för att jag vart uttagen att åka till Genève och ILO's konferens.
Men eftersom det varken är maj eller jul ännu så får jag väl förbereda mig för att fira goa tonåringens födelsedag på måndag. Hoppas att han blir glad för presenten!!
Ni får så klart se bilder här sedan på reaktionen! :)

1 kommentar:

  1. Hrm.. du har ju åtminstone en "ursäkt" att inte hinna/orka läsa. Jag har en bok liggande, av min favoritförfattare dessutom, som jag började läsa för ganska precis ett år sedan. Ca en tredjedel av den återstår och jag kan inte för mitt liv förstå varför det blivit så. Jag som alltid varit en bokmal och t.o.m läst stående vid spisen "ler" Tonåringarna ä et tkapitel för sig själv! Min mellan (snart 21år) har just kommit på hur orättisa vi föräldrar varit under hennes uppväxt! Det fick jag minsann ta del av per telefon häromdagen. Att det handlade om att lära henne ta eget ansvar det hade hon inte den minsta förståelse för. Eller att man inte kunde låta hennes tre och ett halvt år yngre syster ta samma ansvar vid den tidpunkten. Men, men det blir nog "folk" av dem med så småningom. Ha en bra dag och jag hoppas faktiskt att tomten kommer på återbesök till dig efter denna julen också ;-P
    Kram gittan

    SvaraRadera