lördag 16 januari 2010

Första skolveckan avlagd

Och jösses, så fort det har gått! Dag efter dag bara flög förbi och jag hann knappt blinka... Har träffat alla goa elever igen efter juluppehållet och vi har kommit igång med det mesta. I niornas engelska och svenska handlar mycket om det nationella provet som äger rum snart. En del blir måttligt nervösa över att de inte kan plugga inför det utan att det är ett test över allt de har lärt sig under årens lopp. Själv tycker jag att det är en bra måttstock för att se den nationella nivån så att betygen blir rättvisa och inte givna efter "eget behag". Vi har visserligen klara och tydliga kriterier att gå efter, men ofta så tolkas de mycket olika...
Jag måste erkänna att allt som florerar i mitt huvud just nu handlar om arbetet, orättvisor i världen och hur jag ska hinna med allt... En termin kvar med mina nior och så mycket som jag vill hinna lära dem, ge dem tid att smälta och praktisera innan de försvinner ut i livet utanför grundskolan (förhoppningsvis) trygga väggar.
Visserligen försöker jag varva dessa tankar med frölistor inför sommarens blomsterprakt (hoppas jag!), matlagning, tvätt, städning och ... träning...
För nu börjar det där jag åt under jullovet att visa sig.... Puh! Visst åt jag mycket, men var allt tvunget att sätta sig runt midjan? (bild lånad från nätet)
Därför besöks Nautilus nu tre gånger i veckan + step up i onsdags och imorgon blir det afroaerobics! Men step up? Måste det ge sådan hemsk träningsvärk i vaderna???? Har knappt kunnat gå sedan i onsdags och så fort jag sitter ner och sedan reser mig så känns det som om vadmuskel har blivit hälften så kort... Dessutom så hade jag bekymmer med att få på mig mina snygga stövlar, skaftena kändes helt plötsligt för små i torsdags morse.. det har aldrig hänt förut! Blir det så vill jag inte gå på step up för jag vill inte ha så breda vader att jag inte får på mig stövlarna! Någon som har erfarenhet av detta???

2 kommentarer:

  1. Hrm... jag gick på step-up för en del år sedan men jag kan då inte minnas att det blev så! Tvärtom, det var nog den smidigaste träning jag nånsin gått på. Usch ja de där kilona är ett gissel =( Jag har länge sagt att jag skulle ta mig i kragen och börja träna, men jag är så dålig på att göra det ensam! Nu fick vi ett nytt gym bara över vägen, kanske kan närhet locka mig dit. Ananrs får det väl bli walkingskorna för något måste göras! Skolbänken var ingen höjdare för en kropp som är inte var van vid att sitta still. Det har satt sina spår!!!
    Hoppas veckan som kommer blir lika bra / kram gittan

    SvaraRadera
  2. Tiden har verkligen rasslat iväg. Men det är skönt när man längtar till våren.
    Det blir ofta mycket mat under julen så visst behöver vi nog alla röra på oss.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera