söndag 24 januari 2010

Renovering!

Sedan ett år tillbaka har vi haft ett rum som vi bara ställer "undan" saker i.. Ni vet, ett sådant där rum som man inte behöver vistas i och som man kan stänga dörren om.. Det har lett till att vi har två gamla gungstolar där, ett gammalt skåp med glasdörr, en gammal ekbäddsoffa (som man kan dra ut underdelen på och så är det en säng till) plus den loftsäng som maken byggde till sin son när han ville ha mer plats i rummet.. För att inte glömma lilltjejens gigantiska dockskåp! Lilltjejen är ju snart 13 år och leker definitivt inte med dockskåp längre...
Efter att ha flytta ut möbler så ska här renoveras. En fondvägg ska upp, väggar ska målas och det gamla skrivbordet från 50-talet ska målas svart. Det vart mitt första projekt medan maken sätter upp easy cover för att underarbetet ska bli jämnt och fint! Nu kan jag ge alla ett råd: testa den nya pensel ni tänker använda innan ni målar så att den inte släpper strån! Glad i hågen började jag måla igår kväll. Får se att penseln släpper strån så jag är noga med att pilla bort dem... Tror jag! För vad får jag se när jag kommer upp på morgonen? Jo, massor av strån i det hörn på skirvbordet som stod längst bort från ljuset igår, men som idag ligger i dagsljus från fönstret... Surt, sa räven..

Det var bara att slipa om de ställen där stråna satt fast, för att få bort dem.

Medan det torkade under natten så hade jag noga stängt dörren. Ville inte att mina fyrfotade fröknar skulle få för sig att hoppa upp och lämna fotavtryck på skrivborsskivan och sedan svarta tassar över hela huset. Men efter att ha slipat skivan imorse var jag inte lika noga. Och vad tror ni hände?

Hann inte mer än vända ryggen till så var det tassar över hela skivan av slipdammet... Undrar just om jag kan sätta slipklossar på tassarna så kan de få slipa bäst de vill i huset? Golv och möbler som ska målas om...
Nja, tror inte att det är en bra idé, de skulle bara slipa där de inte får!
Bäst att återvända till "de ångestfylldas rum" för att få något gjort ;)
Ha en skön söndag!

4 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att följa renoveringen. Tror skrivbordet blir jätteläckert i svart. När det gäller penslar ska man inte snåla på slantarna. Säger jag som jobbat på penselfabrik alla somrar i min ungdom! Jag är uppvuxen i ett samhälle med 4(!) penselfabriker, så på den tiden kom nog alla penslar därifrån. Numera är det väl mycket som importeras. Lycka till med renoveringen. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Visst är det tråkigt när det händer saker som man inte väntat, men det blir nog bra när det blir färdigt.
    Har också haft ett sånt rum, men nu har vi gäst och tvättrum där. / Ylva

    SvaraRadera
  3. Det är skönt när man äntligen blir färdig att sätta igång. Jag längtar efter att få göra vid dotterns gamla rum till gemensamt kontor åt maken och mig. MEn, det finns ju som alltid ett MEN, först måste vi få ut alla saker (tusentals fotografier, kristallglas, matservis mm.) som hamande här när vi tömde mitt föräldrahem. Ang. penslar och även nya rollrar så finns det ett knep, skölj dem noga med vanligt vatten före anv. så släpper alla lösa hår/ludd. Även om man köper lite dyrare penslar/rollrar (som ´man faktiskt bör göra) så släpepr de alltid några strån ifrån sig. Ska bli skoj att få följa ert renoveringsarbete. Ha det gott ( kram gittan

    SvaraRadera
  4. Det där med penslar upptäckte jag när jag höll på att lacka krukor som skulle säljas. Som tur var hade jag inte hunnit att lacka så många innan det blev en "riktig" pensel.
    Små missor har en viss förmåga att vara där dom inte får. På något sätt så känner dom på sig att dom inte får vara där.
    Det måste kännas skönt att ha börjat att "greja" i det "tråkiga" rummet. Ska bli kul att se hur det blir.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera