onsdag 20 januari 2010

Längtan

Tänk så lustigt det kan vara: först så längtade jag efter vinter och snö istället för novembers regn och rusk. Nu när vi har så vackert vinterväder så längtar jag oavbrutet efter sol och vår! Helst sommar i och för sig, men jag får väl försöka lägga band på mig och inte ha alltför orimliga krav på min längtan...Tänker på min julros som ännu ligger begravd under snön och inte ens har tillstymmelse till knopp..
Ska man flytta längre söderut kanske? Men problemet då blir väl att man får flytta väldigt mycket söderut för att få sommar så länge som jag egentligen vill.. Skulle vilja kunna njuta av rosor året runt, eller att mina pelargoner var så stora som i Mexiko där de satt i en rabatt i trädgården, inte i någon liten kruka! Eller hibiskusen vid entrén som var en stor buske som blommade så vackert varje vår.. Å andra sidan så var skillnaden mellan mörker och ljus bara en timme, sommar och vinter. Där vinner allt den svenska sommaren med hästlängder, med ljuset återkommer all livsglädje både hos oss och naturen ;)
Åh, vad jag längtar!

2 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna flytta lite längre söderut. Så att vintrarna inte var kallare än minimum 15 grader hade varit perfekt. Undrar var man hamnar då? =) Trött på snö måster jag säga att jag är. Vi har nog inte haft snö liggande så länge sedan vi var barn. En månad är lååång tid! Fast det positiva är att det är ljusare och det är ju aldrig fel. Ha det gott / kram

    SvaraRadera
  2. Jag med..... längtar så.... men intalar mig att om det inte var snö därute (idag snöar det), så var det regningt, blött och grått... nu är det ialla fall vitt och ljus :)

    Ha en fortssatt bra vecka :)

    SvaraRadera