söndag 31 januari 2010

Hungrig besökare

Denna morgon bjuder på en hel del överraskningar. Den första av mindre trevlig sort.... När jag gick ner i tvättstugan för att ladda tvättmaskinen så stod dörrarna öppna rakt ut i kylan. Någon har tydligen i fredags glömt sin nyckel hemma och därför gått källarvägen in, men struntat i att stänga dörren ut. Därför har jag nu källaren full av frysta änglatrumpeter och fuschior.. Vilken tur att jag förra året bestämde mig för att övervintra alla pelargoner på övervåningen! Annars hade jag nog inte varit lika lugn. Dessutom var tvättmaskinen fylld med fryst tvätt och naturligtvis hade även vatnet fryst så den går inte att köra... Nåja, vad gör väl det när jag tre minuter senare, när den värsta ilskan över slarvet har lagt sig, sätter på lite kaffe i köket och i ögonvrån ser att det står något vid fågelstugan som är alldeles för stort för att vara en fågel....Jag slängde mig uppför trappan för att hämta kameran, så tyst jag kunde, ville ju inte skrämma iväg den hungriga gästen som tydligen skrämde fåglarna: Alldeles innan satt där både pilfink, talgoxar, blåmesar, domherrar och gulsparvar och åt men nu var de som bortflugna. Jag var rädd att korten inte skulle gå bra eftersom jag var tvungen att ta genom fönstret, vågade inte öppna det av rädsla att skrämma bort det rädd och hungrig rådjuret. Tror de vart ganska ok, trots fönstret. Efter ett tag vågade sig en stackars hungrig fågel fram, men den tittade förskrämt ner över kanten på fågelstugan för att se vad rådjuret höll på med därunder: Den stackarn plockade ett frö, vände snabbt på sig för att kolla in Bambi därunder: Till slut blev det för mycket och den bestämde sig snabbt för att ta till flykten istället: Måste erkänna att jag är väl inte så förtjust i rådjur i trädgården i vanliga fall, men en sådan är vinter när man vet att de har svårt att få tag i mat, så har jag inte hjärta att mota bort dem. Å andra sidan så får de inte ta ett steg innanför tomtgränsen när tulpaner och annat börjar titta upp, för då blir jag inte glad!
Nu ska jag återgå till beställningen av fröer och renovering av rum.... Färgvalen ändras titt som tätt så nu måste vi skrida till verket inan det ändras igen! Ha en trevlig söndag.

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Roligt att höra av dig. TB har jag raderat för längesedan, jag gav upp redan när jag såg att de gjort om den och blogspot har jag inte " varit på " under så lång tid. Vilka fina bilder av rådjuret, här har vi haft mycket besök av dem under den snörika delen av vintern och de får väl äta av det de vill, de har ju så svårt att skaffa mat nu och jag, jag kan ju alltid handla nytt resonerar jag:-)
    Ha en skön söndag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Så nydelig rådyret er - men åh som jeg hater de når de spiser mine tulipaner eller roseknupper!!!
    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min også!
    Hilde

    SvaraRadera
  3. Fint besök! Men jag har full förståelse för att de inte är välkomna till våren. Så trist med dina växter i källaren! Men tur i oturen att du inte ställt alla där. Ha en fin kväll / kram

    SvaraRadera