lördag 30 januari 2010

Lördag och vilodag

Idag har ingen renovering skett utan inköp till den fortsatta.... Tapeter och färg.. Imorgon väntar fortsättningen!
Lördagen bjöd även på mitt livs första kattutställning. Örebro Conventum bjöd nämligen på vackra katter av alla dess slag. Jag vet inte om det blir fler utställningar för min del, tyckte visserligen att det var härligt att se så fina katter men vissa av dem var så rädda att det skar i mig när jag såg dem i sin bur i väntan att få visa upp sig för domaren.Men visst vart jag sugen på flera av dem! Jösses, så fina en del var!
De hade väl utsmyckade burar med tyger i vilda färger, en del puttinuttiga med rysch och pysch, andra läckra klara färger och en del vilda som påminner om Afrikas vilda kattdjur! Svårt att ta kort var det, då kameran gärna fokuserade på gallret istället för katten inuti buren. Det lustiga var att se hur många av katterna som faktiskt låg och sov i sin kattlåda, där de normalt gör sina behov! Jag har ju tyckt att min Maya är lite mysko då hon gärna går och rullar sig i kattlådan då jag precis har gjort rent den, men här såg jag många som faktiskt låg och sov så gott i den... Lustiga de är! Den här väckte helt klart habegär från min sida och flera liknande låg så gott i sina mattar och hussars knä och gosade så gott, det gjorde gott att se att en del var så vana att vara på utställning att det inte brydde sig om alla runt omkring.
Tror nog att maken var lite rädd att jag inte skulle kunna motstå viljan att bestälal en kattunge från alla dessa uppfödare som erbjöd det jag helst skulle vilja ha: en ragdoll! Men jag var faktiskt ståndaktig och beslöt mig för att tre katter räcker. Vi bor ju på landet och jag skulle inte vilja ha en innekatt, tycker synd om dem... Dessutom vet jag hur ledsen jag blir om jag mister en katt.. Buster har ju försvunnet sedan tre månader och det tog hårt både på mig och på Maya som gärna busade med honom. De andra två damerna vill inte gärna busa, de tycker mest att Maya är jobbig när hon försöker få igång dem. Även om de nu har blivit en aning galna eftersom de är så lite ute i kylan. Smulan går till dörren en så fort jag öppnar den och kylan slår emot henne så backar hon!
Nåja, jag tror nog att nästa gång jag besöker Conventum så blir det nog när det är trädgårdsmässa! ;)

1 kommentar:

  1. Söta kissemissar och visst verkar det lite för "pjoskigt" med sammet och spets i kattburarna, men huvudsaken att katterna mår bra :)
    Jag har dessvärre aldrig besökt en kattuställning och visst är det lätt att bli såld på en kattunge.
    Ha det gott! / Bea

    SvaraRadera