tisdag 7 juli 2009

God morgon!

Tänk vad det kan göra med humöret, det enkla lilla faktum att man har semester! Trots att man vaknar till dripp dropp utanför fönstret och grå himmel så är ändå humöret på topp. Kan det bero på att gårdagskvällen bestod av bio (Ice Age 3 = helt underbar!!) och avslutades med Singstartävling här hemma med hemmavarande barn (maken la benen på ryggen så fort mikrofonerna kom fram)?
Hur som helst, tänkte visa lite från den underbara resan som jag fick vara med om, både mentalt och fysiskt, när jag deltog i Geneveskolan (se bloggen: geneveskolan2009lararforbundet.blogspot.com). Jag hann med några få besök som inte hade med FN och ILO att göra och ett av dem var att åka runt Lac Leman, en helt fantastisk båttur ,med tre av deltagarna från Norge. Fick ett bestående minne från den resan, mitt brottarlinne gick nämligen inte att "ta av" efter den dagen! Satt i solen i stort sett hela tiden, trots idogt påpekande från mina kära norska kollegor!

Den vackra båten vi åkte med hade första och andra klass och för 50 Sfr lyxade vi till det och åkte första klass. Vi fick sitta på övre däck, med en fantastisk utsikt och valet att gå in i restaurangen och äta en riktigt lyxig måltid om vi så behagade! Nu åkte vi strax efter lunch så vi njöt istället av utsikten och den underbara solen.. Någon lite för mycket än andra.. Inga namn nämnda, men så mycket kan jag säga att det gjorde ONT på kvällen när vi skulle fira en dansk kollegas födelsedag. Jag ville inte ha några vänliga klappar på axlarna!!!

Vi funderade länge på om det var här som de vanliga arbetarna bodde! Vid närmare eftertanke så kanske det inte finns några "vanliga arbetare" i Schweiz? Skatteparadiset? Är de inte alla rika egenföretagare? Fast riktigt så var det inte, även om man kan tro det... Alla dessa dyra klockaffärer, privata banker och Ferraributiker..

Alla båtar i hamnen visar kanske på välfärden. Bakom ligger byggnader med skyltar som Omega på taket.. Långt bakom skymtar Mont Blanc, uppe i vänstra hörnet.

Den berömda fontänen! Det vart så många foton på denna enorma stråle vatten som skjuter upp ur sjön. För de vågade, så kan man gå ut bredvid och försöka undvika att bli blöt, bara för att se den enorma kraft som krävs för att fontänen ska fungera.

Den här dagen så var det en regatta så sjön var översvämmad av båtar av alla de slag. Den här tilltalade mig extra mycket, älskar ju blått!
Runt sjön finns det så många vackra byar och naturligtvis vackra byggnader.



En av de vackra byarna, Yvoire i Frankrike, kan ni läsa mer om här. Har aldrig sett så mycket utsmyckade balkonger och terasser i hela mitt liv.
Nåja, det får räcka för den här gången, vill inte tråka ut er!

1 kommentar:

  1. God morgon! Här strålar solen åter efter en kort regnskur. Luften är som omväxling sval och skön och humöret på topp. Vilken vacker miljö du fick vistas i! Kan förstå att du trivdes =)
    Kram gittan

    SvaraRadera