söndag 19 juli 2009

Vad gör man i Skåne när regnet fullkomligt öser ner?

Jo, man åker till Väla! Där har vi tillbringat dagen efter att ha startat med en ca 7 km lång joggingtur på morgonen. Eftersom maken var med så fick jag hålla lite högre tempo än vanligt och det medförde lite illamående vid hemkomsten. Är ju envis till tusen och måste försöka ta en spurt med honom eftersom jag annars ligger långt efter, trots att jag har tränat sedan i oktober och han inte har sprungit på flera år!! Ändå springer han med lätta steg när jag pustar och stånkar långt efter honom. Orättvist!
Nåja, efter att ha tillbringat flera timmar på Väla och inhandlat både nödvändigt och onödigt så tog jag med mig kameran ut igen. Det är alltid roligt att fotografera små detaljer i omgivningen och idag var det både det ena och det andra som dök upp. En del önskade och andra mycket oönskade ting...

Lite höstbild över det hela! Den här bäcken ligger precis nedanför huset och är sååå charmig. Ägarna, ett mycket trevligt par, har dessutom gjort en hörna där de har ställt två badkar som de fyller med varmt, skönt vatten och så kan de ligga där med ett varsitt vinglas och titta ut över bäcken och solnedgången! Vilken fantastisk idé!

Vad skulle jag inte ge för att ha en sådan här bäck rinna genom min trädgård...
Oönskade ting då? Ja, jag antar att igen vill ha den här besten i sin trädgård:

Var man än kliver så är de där!! Usch och tvi!
Men något jag verkligen önskar till min trädgård är detta:

Tänk att få ha en så fin damm i sin 7000 kvm stora trädgård! Med en så här vacker bro! Och var passar den bättre än i vår stora trädgård med massor av plats??? Vill ha!!
I den vänstra längan bor vi. Stort och rymligt, gammaldags men samtidigt med allt man behöver för att det ska vara bekvämt.

Jag är, trots att jag är lanttjej, bekväm av mig så ett badrum med fräsch dusch och handdukstork är ett måste, eller en stor fördel åtminstone. Måste erkänna att jag skäms lite över det ibland, eftersom det egentligen är en mycket oviktig detalj om man sätter in det i ett värdsligt sammanhang där människor inte har mat och får sina rättigheter kränkta varje dag....

1 kommentar:

  1. Vilket underbart ställe ni hittat! Men vad är det för väder borta hos er? Vi fick inte en droppe regn på hela dagen även om det var molnigt! Fast vått blev det ändå. Vattenspridaren gick hela dagen eftersom maken gödslade gräsmattan dagen innan lagom tills det slutade regna =( Så för att inte gräset ska bli bränt... Ett tips om det fortsätter vara trist väder är att ta sig över sundet till Helsingör. Köra kustvägen (inte motorvägen) ner till Charlottenlund där ni hittar Danmarks akvarium. Eller fortsätt hela vägen ner till Köpenhamn och leta er fram till Experimentarium. Där finns garanterat något för alla att uppleva. Tycker ni det är för långt finns Öresundsakvariet i utkanten av Helsingör. Där finns alla djur som lever i havet mellan Hven och Helsingborg (om jag minns rätt) Väl värt ett besök och åtminstone jag blev positivt överraskad över vilka vackra varelser som finns där. Slottet Kronborg däremot ger jag inte mycket för. Vill du ha fler tips så hör av dig. Jag hoppas verkligen att ni får bättre väder! Får ni utnyttja badkaren isåfall? Det lät otroligt härligt/ Kram gittan

    SvaraRadera