torsdag 16 juli 2009

I väntans tider

När man har en trädgård så innebär trädgårdssäsongen mycket väntan! Väntan på värme, regn, att gödslet ska börja verka och framförallt att blommorna ska slå ut! På lördag bär det av till Skåne och då ser en av mina nya liljor ut så här:

I flera dagar har jag varit och beundrat denna knopp och tänkt att "imorgon slår den ut"... Än så länge håller den mig på halster och det finns risk för att jag missar den helt. Får kanske be min mor ta kort när hon är här och vaktar familjens kattmedlemmar nästa vecka..
Vi har ju varit borta nästan två hela dagar den här veckan och det har inte uppskattats av kattmedlemmen Buster... Idag på morgonen så tänkte han minsann inte lämna mig ur sikte en sekund så trots att maten var serverad så sprang han efter mig var jag än gick (jag går alltid en runda i trädgården på morgonen för att fotografera nyutslagna blommor)..

"Matte fotograferar rosor så det är nog bäst att jag sitter med här så hon verkligen ser mig!!!"

Så även för Buster innebär trädgården väntan: väntan på att matte ska ta klart sina kort och få en stund över för kel!
Varje sommar när min honungsros fylls med knoppar så väntar jag ivrigt på att den ska börja slå ut. I år, precis som tidigare år, känns det som om att den aldrig har haft så mycket blommor. Nu börjar den så sakteliga blomma över, men fortfarande har den så här mycket blommor:


En ros som har varit senare än vad den brukar i år är Rhapsody in Blue, en av mina helt klara favoriter:

Vacker och lite udda färg!
Idag blir det nog ett besök på plantmarknaden i Lindesberg.. Vet egetligen inte om jag ska få släppas lös där... Kanske utan plånbok i sånt fall ;)

1 kommentar:

  1. Nykomlingarna vill man ju absolut inte missa! Jag känner igen mig, imorgon slår den ut... Ska bli skoj att hör ahur det gick på plantmarknaden =) maken och jag körde till Roskilde idag för att titta på damm. Ingen damm köptes men vi hamnade på lite nadra trevliga stäleln på hemvägen och det blev ett par nya växter. Plånboken hade jag inte ens med mig, det räckte med maken "skrattar" Välkommen till skåne, hoppas värmen håller sig kvar och bjuder på någras sköna dagar här / kram gittan

    SvaraRadera