onsdag 26 augusti 2009

Grodor är bannlysta!

Måste bara meddela att jag har skött mig på jobbet idag, har inte citerat fler av Ugglas texter och bitit mig i tungan så fort jag kändes att det behövdes. Endast pedagogiska diksussioner idag! Puh! Efter gårdagens fadäs så var det välbehövligt att skärpa till sig lite. Eleverna skulle bara veta hur deras "urtråkiga" fröken beter sig..
På tal om urtråkig så vart jag häromdagen kallad för "bajshjärna"... Inte i tilltal, utan i anteckningsform, klart och tydligt i den bok eleven i fråga skulle läsa högt ur. Inga försök gjordes att dölja texten när jag stod bredvid för att följa elevens textläsning.. Min enda kommentar var "du kan ta och sudda ut det där nu". Tyckte inte att det var någon idé att göra en affär av det, men faktum är att man blir ganska paff! Visst, det finns tusen mycket värre saker man kan bli kallad, men när jag ställs inför sådana saker som jag inte förväntar mig så ställs hela min världsbild på ända! Kanske är jag inte så bra lärare som jag tror... Dessutom så är det här en grupp som jag har tyckt att jag har en mycket speciell relation till, de jobbar alltid flitigt, ambitiösa och motiverade vad man än presenterar för dem. Även om de tycker att något är tråkigt så anstränger de sig ändå. En toppengrupp helt enkelt... Min självkänsla fick sig en törn! Tilläggas ska att de två inblandade (för de var två flickor) kom idag och bad om ursäkt efter ett litet samtal de haft med sin mentor. Sa att de bara skojade. Jag godtog naturligtvis ursäkten men tillade ändå att de kanske inte ska skämta om sådana saker för personen ifråga kan bli sårad.
Jag menar, den som får utstå mest kommentarer och framförallt gnäll från mig är ju maken och jag skulle ALDRIG kalla honom för bajshjärna... Eller något liknande för den delen.
Trots det så måste jag ändå säga att det skälls mycket över dagens ungdom, men jag tycker nog att de flesta är helt fantastiska. Att få följa deras utveckling från år 6 till år 9 är härligt. Just nu är jag mentor i en år 9 och de är så himla goa! Det är nu man skördar "frukten" av det arbete man har lagt ner under tidigare år, att få se dem utvecklas till individer som börjar veta vad de vill och vart de vill.

Nog om jobbet nu! Här hemma har det hänt en hel del.. En av orsakerna till mitt lilla blogguppehåll var inte bara jobbet utan även det arbete som pågick på huset, eller snarare intill huset. Jag har äntligen fått ett trädäck!! Hurra!

Här har maken gjort ramen och sitter och funderar på hur han ska göra det trappsteg som frun vill ha! Nu ska ni inte tro att jag är bortskämd och bara tittar på, nejdå! Jag har allt skruvat trall så jag hade ont i handen i flera dagar!!

Fort gick det! Gissa om maken blev sur när det bara fattades tre brädor för att bli klara, endast för att jag inte vågade lägga på tre stycken till på takräcket (ja, vi körde 4,3 meter långa trall på takräcket på en Volvo V70!!)... Tyckte inte om sättet räcket trycktes ner mot taket på bilen... Tre till hade kanske inte gjort sån stor skillnad..
Men nu är det klart och så här ser det ut uppifrån balkongen:

Eftersom det här ligger utanför vårt sovrum så har jag redan planer på en dörr ut till trädäcket så att jag kan hänga ut täcken på vädring utan problem, gå ut och sitta i solen när jag vaknar osv.. Visst kan man gå genom ytterdörren som är alldeles bredvid, men det är ju lite mer romantiskt att ha en dörr till sovrummet. Annars vill jag ha sovrummet på övervåningen!! Där finns ju balkongen ;)
Än så länge finns det inga krukor på däcket men vänta bara till nästa år (eller kanske någon med ljung redan i höst), då ska där vara fullt! Trappen intill är ju överbelamrad med pelargoner eftersom projekt nummer två den här sommaren är golv i växthuset och då har allt fått flytta ut...
Jag hoppas att golvet blir klart i helgen. Ingen rast, ingen ro..
Ha en skön onsdagskväll!

5 kommentarer:

  1. Tur att du har skött dig idag då.........jag blev lite orolig!
    Men man häpnar ju över hur en del "ungdomar" uttrycker sig helt klart! Förstår att du blev sårad och som skämt var det ju inte det minsta roligt.
    Här i huset har sonen börjat prata "svengelska" efter en vecka.......... Fast det är nog så när det är nytt med allt. Han lugnar sig nog snart! Annars verkar det jättebra på engelska skolan och i lördags var jag där och tittade på lokaler som är nya och superfräscha! Röda lackade luckor i hemkunskapssalen - hur läckert som helst!
    Trädäcket är ju superfint och visst vore det lite romantiskt med en dörr i till sovrummet. Sitta där en sommarkväll/natt och dricka champagne.........du får lägga upp förslaget lite smart till maken;-) Finns kanske nån Uggla-text du kan citera.........Kram!

    SvaraRadera
  2. Tur att det är ngon i skolan som skött sig idag. Jag menar när eleverna inte gör det så får ju nå´n annan =P Trädäcket ser verklgien fint ut. Hoppas jag får ett nästa år, dörren ditut har jag redan om än från köket. Vi började kanske i fel ända??? Nej, när taket nu blir nytt i höst och fogarna i hela fasaden omgjorda DÅ ska vi bygga trädäck (eller uterum med trädäck utanför) utanför köksdörren.
    Min minsting har åkt på kanot-hajk med skolan idag och imorgon. Kom hem igår och var SÅÅÅ glad över att hennes mentor inte skulle följa med pga sjukdom. Den andra läraren hade meddelat att det skulle bli skönt utan honom eftersom han kunde vara lite gnällig på såna utfärder. Menat som skämt, men eleverna gillade det verkligen.

    SvaraRadera
  3. Så fint med trädäcket där blir det tjusigt att ställa blommor...
    Ja barn av idag häver nog ur sig vad dom helst men det är som du säger det finns guldkorn såna som är motiverade till allt.
    Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  4. Fniss...det ena föder det andra, med tanke på trädäcket och förstår att du smider på planer för nästa sommar med krukor osv.
    Ja fy, vilket språkbruk en del ungdomar har idag och det är säkert inte mödan värd att göra stor affär av alla "grodor".
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  5. Gud vad fint det blev med ett trädäck där! :) kram

    SvaraRadera