onsdag 12 augusti 2009

Sista semesterdagen

Lite deppigt är det allt, även om det ska bli kul att träffa alla och få höra vad alla har gjort under sommaren. Som vanligt, så flänger man runt sista dagen och undrar HUR man ska hinna allt man inte har gjort de senaste två månaderna och VARFÖR har man inte gjort det...
Maya fortsätter att krya på sig även om hon sover mycket. Hon är mycket gladare, trots den hemska "bodyn" hon måste ha på sig. Lite sur är hon allt för att hon inte får gå ut till sina kompisar, hon tittar på dem genom fönstret och Buster är ju inte sen att titta in från utsidan och tassa på fönstret där hon sitter som om han säger åt henne "kom ut och lek"!!
Gårdagen var en riktig tråkig dag med regn och rusk nästan hela dagen. Det enda positiva var att jag gjorde en Västerbottenpaj som var sååå god att vi åt upp hela mellan maken och mig... Gissa om jag mådde illa vid läggdags! Är inte van att äta så fett....
Här kommer receptet som jag hittade på recept.nu

Västerbottenpaj
140 g smör eller margarin
2 dl mjöl
1 msk vatten
1 tsk ättika
1 st gul lök
1 msk smör att fräsa i
200 g riven västerbottenost
4 st äggulor
2 dl mjölk
2 dl grädde
salt
peppar
muskot


Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader. Tärna fettet och fördela med mjölet. Häll i vattnet och ättikan och knåda hastigt till en smidig deg. Kavla ut den i en pajform (30 centimeter i diameter) och ställ kallt ett tag.

2. Skiva löken tunt och fräs den i smör. Vispa ihop mjölken, äggulorna och grädden och tillsätt salt, peppar och eventuellt muskot. Förgrädda pajskalet i 15 minuter.

3. Ta ut pajskalet och höj ugnstemperaturen till 200 grader. Sprid ut löken i botten och strö sedan över den rivna osten. Häll över äggstanningen och grädda till sist pajen i 35 minuter.

Det ska tydligen vara väldigt gott med kräftor till, men vi nöjde oss med ett glas vitt vin ;)

Ute i trädgården är det egentligen inte så mycket nytt. Mina dagliljor fortsätter att blomma och inne i växthuset mår mina pelargoner rätt bra, ser det ut som i alla fall. En del fick ny större kruka igår när det regnade eftersom det inte gick att klippa gräset.
Nya favoriter är mina två "gula" pelargoner, Swanley Yellow och French Vanilla:


De är nya för i år, inköpta på Rockdala i början på maj.
Även Liza Jo är ny för i år, från samma ställe:

Dessa tre ska nog övervintras inomhus, inte i källaren. Vill ha dem under uppsikt så att de mår bra!

Ojojoj, det blev tydligen något fel när jag klistrade in receptet, vissa saker blev visst dubbelt! Det skulle inte vara 44 ägg och 22 dl grädde... Tack för kommentaren, Elin!! ;))

7 kommentarer:

  1. Då är det snart skolstart. Känns nästan lite vemodigt, allt har gått så fort. Fast det tycker nog alla. Har man roligt så går tiden fort.
    Sluta stressa, det brukar inte bli bättre när man gör det utan tvärtom. Njut av din sista semsterdag och kela med Maya.
    Fina pelargoner, det är klart att dom ska vara inne så du kan se dom. Dom som står i källaren brukar inte vara så fina fram på våren.
    Ha en riktigt bra dag!

    SvaraRadera
  2. Du det blir en stor paj det där... 44 ägg! :O /elin

    SvaraRadera
  3. Inte undra på att jag mådde illa efter att ha ätit upp en halv paj själv! På 44 ägg ;)))
    /Cyrene

    SvaraRadera
  4. Mums...den där pajen ser ju ruggigt god ut, den får testas.

    Söta pelargoner du har!!

    Skönt att lilla kissen mår bättre!

    Ha det bra du med.

    SvaraRadera
  5. Kul du tittade in hos mig!
    Japp- Nora med omnejd är en ljuvlig nejd! Och jag som annars inte gillar glass så mycket äter gärna Noras lokala!
    Vi brukar ta med både svenska & utrikiska gäster just till Nora när vi guidar runt i gamla hemtrakterna- och avsluta besöket just med glassen.;-)
    Det där med Geneve-skolan låter spännande!
    Och så fina pelargoner du har!

    SvaraRadera
  6. Fina pelargoner du har!
    Tonåringar var det så längesedan jag hade i min närhet så jag har nog glömt bort hur det var.
    På lördag är det kräftskiva och då skall jag göra en västerbottenpaj. Tack för receptet.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Västerbottenpaj är alltid gott.
    Fin blogg du har förresten, Kram!
    Västerbottenpaj recept

    SvaraRadera