tisdag 25 augusti 2009

Om grodor som hoppar och far ur munnen...

Idag pratade vi om svininfluensan på jobbet.. Vi diskuterade hur det har kunnat blivit en sådan hysteri runt den och om det verkligen är så allvarligt som det görs gällande. Vi kom in på ämnet influenser "på min tid" eller i det här fallet "vår tid" för vi var flera som gick på högstadiet-gymnasiet under mitten och slutet av 80-talet.
Naturligtvis kom vi in på när diskussionen kring HIV/AIDS började och att det faktiskt kallades HTLV3 då. Som en naturlig svängning av temat dök Magnus Uggla upp och hans låttexter från samma tid. Passionsfrukt var den första låten som dök upp i mitt minne och frasen "bättre leva pungen full än dö av ett ljuvligt ....." bara rann ur munnen på mig som en stor padda som absolut skulle ut! Gissa om jag blev förskräckt när jag hörde vad jag själv satt och sa!! I lärarrummet!! Tänk om någon elev hade hört mig.... Hu' gissa om jag blev röd.. Till mitt försvar kan jag endast säga att jag under 80-talet och senare har varit en stor fan av Ugglas samhällskritiska (eller snarare hånande) texter såsom: "Jag mår illa", "Staffans matematik", "Kung för en dag", "Fula gubbar" osv.

Så pinsamt! Tycker inte att det är ok att sitta i lärarrummet och säga sådana saker... Mina kära kollegor fick sig ett gott skratt och jag vet inte vad de skrattade åt mest: mitt ansiktsuttryck eller det jag sa...
Jag hoppas verkligen att min hjärna inte har semester imorgon utan att jag törs gå till jobbet och sköta mig!

4 kommentarer:

  1. haha, stackars dig!! Så där blir det när man är snabbtänkt :D

    Marit

    SvaraRadera
  2. Haha! du är för härlig =) /Elin

    SvaraRadera
  3. Hahaha, ibland undrar jag om munnen inte är snabbare än hjärnan? =) Jag gillar också Uggla och hand texter. Ha en bättre dag på jobbet idag / kram gittan

    SvaraRadera
  4. Fy vad pinsamt, det är nästan så jag blir röd också.......fast det var ju tur att det "bara" var kollegor och så får vi hoppas att alla har humor!
    Magnus Uggla gillar jag mycket........fast det finns ju bättre låtar att citera;-) Kram Anette

    SvaraRadera