tisdag 4 augusti 2009

Minnen

Idag har en stor dansk socialdemokrat gått ur tiden: Svend Auken, endast 66 år gammal. Den av de socialdemokrater i Danmark som suttit längst.. Jag brukar inte vara så insatt i våra grannländers politik, men i och med resan till Geneve så har jag fått lära mig ett och annat av mina kamrater från danska LO.Brukar ju inte skriva om Geneveskolan på den här bloggen men idag så tyckte jag ändå att det var på sin plats att nämna det.
Dagens rubrik är ju minnen och mycket den här sommaren har handlat om just minnen. Både från barndomen och från den här sommaren. Gick häromdagen igenom lite gamla kort och då blir det många minnen som dyker upp.
Här är ett som får mig att känna mig gammal! Igår visade jag ju ett kort på sonen som han ser ut nu och här kommer ett då han var 2 år..

Man kan skratta åt hur man såg ut!! Samtidigt som man ser hur åren har förändrat utseendet... Vid den här tiden bodde vi i Mexiko, norra delen, i en stad som heter Gomez Palacio. Sonen var sååå söt!
Från Mexiko till den by jag bor nu är det långt..Vem kunde tro att jag skulle återvända hem efter 10 år utomlands? 5 år i Frankrike och sedan 5 år i Mexiko... Att jag dessutom skulle bo i en by inte långt från där jag är uppväxt!
Vad är det som gör att vissa blir mer engagerade i omvärlden än andra? Har det med uppväxten att göra? Kanske.. I mitt fall så var det nog inte det, ingen hemma var engagerad i något fackligt eller politiskt. Resan till Mexiko har öppnat ögonen på mig i mångt och mycket, både vad gäller engagemang och trädgård!!

I Mexiko hade jag mindre trädgård än här, men vilka växter!! Hibiskusen är ju faktiskt inte en krukväxt utan en buske, pelargonerna satt i rabatten året om...
Trädgården är för mig en terapi och jag tror att många känner likadant. Därför är våren och sommaren den bästa tiden på året. Trots det så känner jag att den här sommaren inte har gett lika mycket som det brukar göra med trädgårdsarbete.. Kanske är det vädret eller så är det efterdyningarna från den fantastiska resa Geneve var. Har liksom inte landat ännu..

Så därför gör jag mest som humlorna nu, luktar på blommorna och bryr mig inte så mycket om att den där gången med grus och gåplattor som jag skulle göra färdigt inte är färdig..

Det finns ju mycket att njuta av utan att behöva stressa fram allt som behövs göra och visst är väl sommaren fortfarande lång????

1 kommentar:

  1. Det är nog bra att utforska världen och vidga sina vyer men jag har nog varit lite för feg för det. Har hållit mig i hemma knutarna. Kan föreställa mig vilken härlig trädgård du haft i mexico...
    Nu mera gillar jag att resa med familjen när börsen tillåter.
    Ha det gott i värmen
    Kram Lotta

    SvaraRadera