lördag 29 augusti 2009

Sköna lördag!



En dag hemma med mycket arbete, men sådant som gör gott; en lisa för själen! Nämligen trädgårdsarbete.. Hann både rensa ogräs, ansa rabattkanter med trimmern, klippa gräs och hjälpa maken lite med att lägga golv i växthuset. Mitt i allt detta hann vi med fika hos svåger och svägerska: nice!
Måste bara lägga upp receptet på den otroligt goda lax som tillagades här igår! Jag var lite skeptisk mot att använda bacon´och kantareller till laxen, men jösses vilken middag det blev!

Svamp- och baconöverbakad laxfilé
(Ett recept från Allt om mat)

4 person(er)

600 g laxfilé
0,5 msk smör, till formen
0,5 tsk salt
1 burk kantareller, (110 g) (tog naturligtvis färska!)
1 st gul lök, liten (ersatte med purjolök som jag tycker bättre om)
0,5 msk smör
0,5 paket bacon, strimlad (60 g)
1 dl crème fraiche, lätt (jag ersatte detta med turkisk youghurt och 1 dl matlagningsgrädde så att det blev lite krämigare)
2 krm svartpeppar, nymald

Garnering
1 nypa kantareller

Tillbehör
1 paket pasta (tog istället ris)
1 knippa haricots verts
1 knippa tomater

Tillagning
Vi har använt kantareller på burk eftersom det kan vara svårt att få tag på färsk svamp i butikerna.
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Dela laxfilén i fyra bitar. Smörj en ugnssäker form och lägg ner laxbitarna med skinnsidan ner. Salta.
3. Häll av vätskan från svampburken. Skala och strimla löken. Strimla bacon. Stek svampen i smör tillsammans med lök och bacon. Ta ev undan några svampar till garnering. Tillsätt creme fraiche. Låt det sjuda 2–3 min och smaka av med peppar.
4. Bred blandningen över laxen och ställ in fisken mitt i ugnen ca 15 min, tills laxen är genomstekt.
5. Garnera med kantareller och servera med nykokt pasta, haricots verts och tomat.

Fantastiskt gott! En ny favorit hos oss! Tilläggas kan att vi drack en Chardonnay till (Fleur du Cap)..

3 kommentarer:

  1. Det lät ju lite konstigt med lax och bacon, men jag antar att smakerna "gifter sig". Ska absolut testa! Ser att du har Facebook......vi "ses" kanske!/Anette

    SvaraRadera
  2. Hesann, og takk for hyggelig hilsen! For en nydelig sommerfugl! De er så vakre, men ikke alltid så lett å komme tett mok innpå med kameraet.

    Ha en fin søndag:)

    Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  3. Hej, vad kul att du hittat till min blogg! Vacker fjärilsbild, du hade ju kunnat vara med i mitt fjärilsrace!!! Det blir fler utmaningar framöver, ha det bra! Jenny

    SvaraRadera